Udflytningen af lokale uddannelser kræver en ekstra indsats

Debatindlæg: Regeringens forslag om at udflytte uddannelser fra større til mindre byer rejser en række spørgsmål.

rekruttering stole skole

Hvordan sikrer man den faglige uddannelseskvalitet på mindre enheder, hvordan sikrer man et studiemiljø for studerende, som måske drømmer om at komme til storbyen. Vil de udflyttede uddannelser overhovedet kunne rekruttere de rigtige studerende og fylde pladserne op – med eller uden internationale studerende?

Én ting er sikkert – der kan være potentiale i at knytte uddannelserne tæt til lokale virksomheder, hvadenten de er offentlige eller private. En del af attraktionen for studerende kan absolut være, at de tilbydes et særligt tæt samarbejde med lokale virksomheder. Og omvendt kan de lokale virksomheder have interesse i at sikre sig kvalificeret arbejdskraft, som allerede har indsigt i deres praksis.

Det tætte samarbejde med lokale virksomhederne er et vigtigt element i en målrettet rekrutteringsindsats i det regionale område.  

For et par år siden havde Operate fornøjelsen af at samarbejde med Professionshøjskolen Absalon om rekruttering af studerende til en ny uddannelse til diplomingeniør i bioteknologi. Uddannelsen er udviklet i samarbejde med biotekvirksomheder i Kalundborg, som gerne vil sikre sig kvalificeret arbejdskraft. Næste skridt var at rekruttere de rigtige studerende.

Det er utroligt positivt, at vi nu får en stor ansøgerfremgang. At kurven går op viser, at flere og flere får øje på den unikke uddannelsesmulighed i biotekbyen Kalundborg helt tæt på biotekvirksomhederne
Camilla Wang, rektor, sommeren 2019.

Der blev udviklet et koncept for markedsføring af uddannelsen med afsæt i et pay-off ”Find det store i det små”. Det handler om at finde de store løsninger på fremtidens udfordringer i naturens mindste enheder - i samarbejde med de lokale virksomheder. Konceptet blev omsat i film, outdoor samt Instagram- og Facebookannoncer, der blev targetteret geografisk til målgruppen på Sjælland og Fyn. Al markedsføring ledte ind til konkrete åbenthus-arrangementer på Absalon. I sommeren 2019 var ansøgerantallet blevet fordoblet.

 

Vil du vide mere om vores arbejde med rekrutteringsindsatsen? Læs casen her.